CASE: Et bedre arbejdsmiljø i daginstitutioner

Designsprint / Observationer / Skitsering / Prototyper / Test

 

Når medarbejdere i de aarhusianske daginstitutioner enten leger eller skal hjælpe vores allermindste børn med at få sko og overtøj på, foregår det i gulvhøjde.

”Det er essentielt for kontakten og relationen, at vi kommer ned i deres højde” (Pædagog, Børnehuset Jægergårdsgade, Aarhus Kommune)

Men den meget lave arbejdsstilling giver ergonomiske udfordringer for en væsentlig andel af medarbejderne, som oplever fysiske gener eller smerter og i værste fald er nødt til at blive sygemeldt. Vi har udviklet en prototype på en innovativ taburet, der kan afhjælpe udfordringen.

 

OPGAVEN 
I daginstitutioner er der en del arbejdssituationer, som forudsætter meget lavtsiddende arbejde, fordi det er dér de mindste børn befinder sig. De meget lave arbejdsstillinger giver belastninger i særligt lænderyg og knæ bl.a. fordi der er mange gentagelser af de samme fysiske bevægelser. Den udfordring er også gældende for sundheds- og plejepersonale, som hjælper ældre og folk med handicap.

Med økonomisk støtte fra VTU (Velfærdsteknologisk udviklingspulje) har CFIA i et tæt samarbejde med Børn og Unge samt Sundhed og Omsorg skabt en prototype og en række mock ups, som kan afhjælpe de arbejdssituationer, som kræver uhensigtsmæssige lave fysiske arbejdsstillinger.

 

METODE OG PROCES
Opgaven og udfordringen var godt afgrænset og derfor blev det hurtigt besluttet at køre et fire dages innovationssprint med 8 personer med forskellige faglige baggrunde og kompetencer (pædagoger, ingeniør, designere, fysioterapeut). Forud for sprintet var CFIA ude og observere i tre forskellige daginstitutioner. Observationerne blev præsenteret og kvalificeret på dag 1, hvor udfordringen blev udforsket grundigt og nuancerne blev tydelige for hele sprintteamet.

Efter dag 1 lavede CFIA en idé- og samskabelsesworkshop med en gruppe studerende fra Designskolen i Kolding. Det gav input og inspiration udefra og stimulerede til at tænke i helt nye baner.

Dag 2 og 3 gik med at ideudvikle, prioritere i ideerne, konceptualisere og ikke mindst at lave en prototype og fem mock ups.

På den fjerde og sidste dag blev prototype og mock ups testet af seks forskellige pædagoger og en gruppe ledere. I efteråret 2022 skal prototypen også testes blandt sundheds- og plejepersonale.

 

RESULTAT 

Hovedresultatet fra innovationssprintet er en ny type taburet i prototypeform, der både kan komme væsentligt lavere ned ift. nuværende taburetter og som kan hjælpe brugeren op fra stolen. Det giver både færre og mindre foroverbøjninger og meget mindre belastning af knæene. Stolen skal nu videreudvikles i samarbejde med nogle producenter, formentlig i et OPI (offentligt-privat innovationssamarbejde).

Nogle sekundære resultater er fire spændende mock ups:

  • En stå plade, som de motorisk stabile børn kan stille sig op på – og hvor børnene kommer op i de voksnes højde i garderoben. Pladen er designet med fødder der, hvor børnene skal stille sig.
     
  • En støvleknægt der kan hjælpe børnene med selv at tage sko på – frem for kun at hjælpe med at få skoene af.
     
  • Et greb til garderoben, som børnene kan holde fast i, mens de står på det garderobemøbel, der er i de fleste institutioner.
     
  • Et borde bænke sæt som giver forbedret ergonomi udendørs.

 

Alle mock ups arbejdes der videre med og skal testes i small scale i virkelige omgivelser.

 

”I fem år før sprintet har vi on/off arbejdet med udfordringen, holdt en workshop i samarbejde med en ekstern, men vi kom aldrig videre end til snakken. Vi havde prøvet alt hvad vi kunne. Vi var ikke kommet videre, hvis ikke vi havde afviklet sprintet. Nu har vi en konkret prototype, som vi kan handle på og komme videre med.”  

                       Lene Stevn, Arbejdsmiljøkonsulent, Børn og Unge.

 

SAMARBEJDSPARTNERE 

Lene Stevn, Arbejdsmiljøkonsulent, Børn og Unge.

Matilde Rodríguez Gammelgaard, Projektleder, Sundhed og Omsorg.

Sisse Olsson, Udbudskonsulent, Sundhed og Omsorg.

 

KONTAKT  
Sara Brixen brsar@aarhus.dk