Digitale selvbetjeningsblanketter
Brugervenlighed
ITK Digital, Kultur og Borgerservice
Aktørkortlægning, interviews, observationer, mønstergenkendelse, brugerrejse, prototype, workshop, brugertest
Optimeret inklusion i borgerrettet digital selvbetjening
Hvis du i dag har brug for en ydelse fra kommunen, skal du oftest ansøge via en digital selvbetjeningsløsning. Desværre viser undersøgelser, at mange borgere har svært ved at bruge flere af selvbetjeningsløsningerne. I dette projekt er to konkrete selvbetjeningsløsninger blevet undersøgt med henblik på at gøre dem mere brugervenlige for målgruppen.
OPGAVEN
I forbindelse med KL’s tværkommunale projekt Nye veje til optimeret inklusion i borgerrettet digital selvbetjening og services, hvor Aarhus Kommune har haft rollen som projektleder, blev Center For Innovation i Aarhus bedt om at udføre en brugerundersøgelse samt gennemføre en række brugertests på en prototype for to selvbetjeningsløsninger: Helbredstillæg og Udvidet helbredstillæg. Derudover designede og faciliterede CFIA også en workshop for arbejdsgruppen.
METODE OG PROCES
En central del af CFIAs arbejdsproces har været at opnå en empatisk forståelse for de borgere, som bruger de to selvbetjeningsløsninger, gennem en brugerundersøgelse. Undersøgelsen baserer sig på interviews, aktørkortlægning, målgruppeanalyse og optegning af en brugerrejse for den eksisterende løsning.
For at få indsigterne fra brugerrejsen og målgruppeanalysen bragt i spil i en prototype på en ny løsning, faciliterede vi en workshop for projektgruppen samt repræsentanter fra KL. Her blev der i fællesskabet tegnet en ny brugerrejse op, som skulle tage hensyn til indsigterne. Ud fra den nye brugerrejse blev der lavet en prototype i OS2Forms, som CFIA efterfølgende testede på 9 brugere.
RESULTAT
Vores bidrag til projektet mundede ud i en rapport. I rapporten deler vi blandt andet 8 anbefalinger til arbejdet med at øge brugervenligheden på digitale platforme i kommunal kontekst.
Selve projektet er del af KL’s overordnede arbejde med digital inklusion, og konkret er det her endt med en ny selvbetjeningsløsning i OS2Forms – en open source-software til kommuner.
CFIA har på fremragende vis gennemført to brugerinvolveringsforløb, samt faciliteret en workshop for projektet, hvor deltagernes meget forskellige fagligheder blev bragt i spil og inkluderet. Stor ros herfra!
Gitte Barlach, projektleder, ITK Digital
Vil du vide mere? Så ræk ud til Amalie eller Jesper
Innovationskonsulent, oplevelsesdesigner
Detaljer
Digitale selvbetjeningsblanketter
Brugervenlighed, Digitalisering og teknologi
ITK Digital, Kultur og Borgerservice
2024
Cases kategorier
-
Brugervenlighed
(4) -
Byudvikling
(2) -
De Vilde Problemer
(6) -
Digitalisering og teknologi
(2) -
Innovationskapacitet
(10) -
Klima og miljø
(5)