Adfærdsdesign i SFO'en
Innovationskapacitet
Gammelgaardsskolen, Børn og Unge
Adfærdsdesign, brugerundersøgelser, idégenerering, konceptudvikling, samskabelse
Når sjov og sikkerhed går hånd i hånd: En tjekket løsning til SFO’en
Gammelgårdsskolens SFO og CFIA har sammen skabt en humoristisk løsning, der hjælper børn med at huske udtjekning – til gavn for både sikkerhed og personalets tid.
Projektet er en del af Innovationsmotoren, som understøtter kommunens medarbejdere i at lykkes med deres gode idéer.
OPGAVEN
I Gammelgårdsskolens SFO bliver børn tjekket ind i et digitalt system, når de kommer. Men når de skal hjem, skal de selv – eller sammen med deres forældre – huske at tjekke ud på en skærm på væggen. Det er dog ikke altid nemt at huske, når der sker så mange andre ting på vej ud ad døren.
De glemte udtjekninger er blevet et stort problem for SFO’en. Hver uge bruger to medarbejdere i alt 5 timer på at finde ud af, hvilke børn der allerede er gået hjem, men ikke er blevet tjekket ud. Det er tid, som er mere værdifuld at bruge på sjove og nærværende aktiviteter som at spille spil eller bage pandekager over bål. Derudover er det også vigtigt at have styr på, hvilke børn der er til stede, i tilfælde af ex. brand på skolen.
For at imødekomme problemet har medarbejdere, ledere, forældre og børn fra SFO’en samarbejdet med CFIA for at finde en løsning, der kan gøre det lettere at huske at tjekke ud. Projektet er blevet drevet af den primære arbejdsgruppe bestående af to pædagogiske ledere, tre pædagoger og to innovationskonsulenter.
METODE OG PROCES
For at blive klogere på udfordringen, indledte vi projektet med at undersøge situationen i børnehøjde: Hvordan oplever et barn situationen, når det skal hjem fra SFO? Det blev vi klogere på, gennem videooptagelser fra børneperspektiv, ved at give børn et lille kamera på hovedet. På den måde kunne vi se, hvad der optog børnene i situationen omkring at gøre sig klar til at gå hjemad.
Vi lavede idéworkshops, sammen med hhv. børn, forældreråd og medarbejdere i SFO’en. Her kom der en masse idéer på bordet. Medarbejdernes workshop fokuserede på adfærden fra børn og forældre, og vi og brugte værktøjet Gør Det SAMM’N Toolbox til at finde idéer baseret på fem adfærdsprincipper. En idé var fx at lave en konkurrence mellem klasserne, hvor børnene kan følge stillingen på et fysisk scoreboard.
På børneworkshopsne tegnede og byggede børnene deres idéer, til hvordan det bliver sjovere at tjekke ud. De var bl.a. optagede af at gamificere udtjekningen og at sætte sanserne i gang omkring skærmene vha. farver, lys og lyd.
Vi tog idéerne med tilbage, og har i samarbejde med projektgruppen samlet dem i et koncept omkring figuren Tjek Ud Knud. Han er en karakter, som besøger skolen af og til, og igangsætter aktiviteter som konkurrencer eller sangskrivning og minder børnene om at tjekke ud. Tjek Ud Knud indgår i et større univers, med baggrundshistorie, stamtræ, visuel identitet og forslag til pædagogiske aktiviteter, som kan italesætte universet løbende året rundt.
RESULTAT
Tjek Ud Knud har allerede besøgt SFO’en og eleverne har taget godt imod ham. Det kan stadig undersøges, hvor meget tid projektet har frigivet til medarbejderne, men der er allerede tegn på, at der er kommet et øget fokus på at huske at tjekke ud.
Vi er lykkedes med at skabe et koncept som kan formes henad vejen. Medarbejderne har taget ejerskab over konceptet, og har gejst til at drive det videre.
Projektet er et eksempel på, hvordan Innovationsmotoren hos CFIA hjælper kommunens medarbejdere med at udvikle og realisere deres gode idéer.
I vores samarbejde, er CFIA lykkes med at komme med tilpas gode forstyrrelse, som har hjulpet os i processen med at skabe et univers omkring en udfordring, som vi aldrig selv var kommet i nærheden. Det har været dejligt at CFIA har været med i en længere proces og sikret at projektet kom godt i gang.
Patrick Fyhring Fjord, pædagogisk leder, Gammelgaardsskolens SFO
Vil du vide mere? Så ræk ud til Kathrine eller Sara
Detaljer
Adfærdsdesign i SFO'en
Innovationskapacitet
Gammelgaardsskolen, Børn og Unge
2024
Cases kategorier
-
Brugervenlighed
(4) -
Byudvikling
(2) -
De Vilde Problemer
(6) -
Digitalisering og teknologi
(2) -
Innovationskapacitet
(10) -
Klima og miljø
(5)