Procesmodel

Seks faser for din projektproces

I CFIA anvender vi en iterativ procesmodel med seks faser, der driver projektprocessen fremad. Genbesøg gerne tidligere faser eller data løbende for at lære kontinuerligt og sikre, at du arbejder ud af det rette spor.

Til hver fase findes der forskellige velegnede metoder, men de fleste kan tilpasses jeres behov. Læs mere om mulige metoder her.

Hver fase åbnes, ordnes og lukkes for at kunne afsluttes og levere til næste procesfase

ÅBNE
Når en ny fase påbegyndes, er det vigtigt at indsamle ny viden, skabe idéer eller udfordre sine antagelser.

ORDNE
Det er afgørende at få delt og struktureret jeres viden og idéer undervejs for at foretage velinformerede beslutninger og mindske risikoen for at overse værdifuld viden.

LUKKE
På et tidspunkt vil I nå en mætningsgrad af viden og idéer eller møde tidsbegrænsninger, hvor I må konkretisere, det I har arbejdet med og afgøre hvad af det, I skal have med over i næste fase.

CFIAs procesmodels faser: Definere, udforske, idéudvikle, konceptudviklé, implementere, genvinstrealisere
Definerefasen
Fase 1

Definere

Klar afgrænsning af jeres fokus for projektet, er et afgørende udgangspunkt for at komme godt i mål. 

Resultatet vil være en klar problemformulering og et overblik over hvilke værktøj og metoder, I forestiller jer at anvende for at komme rundt om jeres genstandsfelt.

For at definere jeres umiddelbare genstandsfelt kan I besvare spørgsmålene:

  • Hvad er formålet med projektet?
  • Hvilken udfordring ønsker vi at løse?
  • Hvordan belyser vi bedst udfordringen?
  • Hvilken forskel håber vi at skabe for målgruppen?
  • Hvilke aktører skal involveres, hvornår og hvordan?
Udforskningsfasen
Fase 2

Udforske

Når I har defineret jeres genstandsfelt, skal det og de virkeligheder det berører, udforskes. 

Det er her, I får en forståelse for hvilke udfordringer og potentialer, der findes for de aktører, som påvirker eller påvirkes af problemet (fx borgere, medarbejdere, ledelse, virksomheder, frivillige osv.). 

Resultatet vil være klart definerede indsigter og mulighedsrum centreret omkring spørgsmålet: 

“Hvordan kan vi...x, y, z?” 

Idéudviklefasen
Fase 3

Idéudvikle

Med udgangspunkt i udforskningsfasens mulighedsrum skal I idéudvikle, hvordan I potentielt kan imødekomme dem. Det vil sige, at I her begynder at forestille jer, hvordan I kan besvare spørgsmålet: 

“Hvordan kan vi...x, y, z?” 

Det er vigtigt at få mange ideer, inden I udvælger dem, I vil arbejde videre med. I kan idéudvikle internt i jeres projektteam, men I bør hellere før end siden I involvere andre interessenter og aktører, eksempelvis gennem workshops.   

Resultatet af idéudviklingen kan være et idékatalog med beskrivelser og skitser af udvalgte idéer eller mock-ups (tidlige prototyper). 

Konceptudviklingsfasen
Fase 4

Konceptudvikle

Konceptudvikling handler om at udvælge og videreudvikle de bedste idéer. De skal konkretiseres, visualiseres og beskrives detaljeret (fx gennem prototyping). 

Det er vigtigt at få afprøvet koncepterne af de mennesker, der skal bruge dem og gerne i den sammenhæng, hvor løsningen skal indgå fremadrettet.  
 

Resultatet vil være detaljerede og afprøvede konceptbeskrivelser, prototyper, scenarier eller blueprints, der både beskriver selve idéen og dens sammenhæng. 

Implementeringsfasen
Fase 5

Implementere

Når I har udformet jeres løsning, overgår I til implementeringsfasen. I skal her lægge en plan for hvordan jeres løsning skal implementeres og igangsætte den. Dermed skal I overlevere jeres viden og ansvar til de rette personer med de rette kompetencer. 

Resultatet vil være at jeres hårde arbejde på sigt kommer ud at leve, implementeres succesfuldt og dermed skaber den ønskede værdi.

I kan med fordel udforme et konceptpitch og afklare: 

  • Hvilke aktører skal orienteres? (fx ved aktørkortlægning)
  • Hvilke kompetencer er der behov for?
  • Hvordan skal handleplanen for realiseringen se ud?
  • Hvordan skal vi kommunikere løsningen og dens implementering?
Gevinstrealiseringsfasen
Fase 6

Gevinstrealisere

Til sidst skal I arbejde med gevinstrealisering for at måle på, evaluere og lære af den værdi, implementeringen af jeres løsning skaber. Gevinstrealisering adskiller sig fra de andre faser, fordi den kan opnås på både lang, mellem og kort sigt afhængig af hvordan, hvornår og om effekten og værdien af jeres løsning opstår.

Resultatet vil være viden om både værdien af innovationen og effekten af jeres arbejde. Derudover vil I sidde tilbage med erfaringer til jeres næste projekt eller proces.

Hele processen kulminerer altså i gevinstrealiseringen og påvirkes af jeres definering, udforskning, idé- og konceptudvikling samt implementering. Undervejs igennem de andre faser er det derfor vigtigt at holde for øje:

  • Hvilken gevinst/effekt forventer I, at løsningen skal skabe? 
  • Hvilken værdi har de effekter I forventer?
HEADER STYLE
Sticky Menu
COLOR SKINS
COLOR SCHEMES