Wizard of Oz
Wizard of Oz-metoden kan hjælpe jer med at teste brugeroplevelsen af en prototype på et digitalt system, service eller produkt. Metoden hedder "Wizard of Oz", fordi brugeren interagerer med prototypen, som er styret af en skjult "troldmand". Fordelen ved metoden er at få afprøvet væsentlige detaljer, karakteristika eller begrænsninger ved den givne prototype, før I poster ressourcer i at udvikle den endelige løsning. I kan læse endnu mere om Wizard of Oz-metoden her.
Udviklingen af selve Wizard of Oz-prototypen foretages af projektgruppen, mens afprøvningen af den foregår ved, at I inviterer relevante interessenter til en prototypetest. Foretag med fordel en aktørkortlægning for at afgøre hvem, der kunne være deltagere.
Læs mere om, hvordan I bruger Wizard of Oz, ved at scrolle ned på siden her.
2-5 timer alt efter jeres service/produkt/idé
Konceptudvikling
Fx pap, papir, plastik, borde, stol osv., materialer og genstande, der repræsenterer jeres service/produkt/idé
Hvordan
Hvornår
Metoden anvendes især under konceptudviklings- og realiseringsfasen, da I her arbejder jer tættere og tættere på den endelige løsning og får behov for at teste troværdigheden og brugen af konceptet.
Eksempel
Wizard of Oz har været brugt til at afprøve selvbetjeningssystemer, hvor teknologi skulle facilitere interaktion og dialog mellem en maskine og bruger. Fremfor at bruge ressourcer på at udvikle softwaren før man forstod, hvordan den ville opleves, afprøvede man idéen ved at en person bag en skærm interagerede med et antal brugere. Dermed indsamlede man data om oplevelsen, hvilket skabte kriterier for, hvad der var vigtigt at indtænke i softwareudviklingen og designet uden at investere unødigt.