Business Model Canvas
Med denne metode udvikler I en forretningsmodel for løsningen i jeres projekt. Det hjælper jer til at forholde jer til de omkringliggende faktorer, der kan være afgørende for, om løsningen vil lykkes eller ej.
Business Model Canvas (BMC) er en visuel oversigt over ni elementer, der udgør en forretningsmodel: Brugere/kunder, relationer, kanaler, aktiviteter, ressourcer, partnere, omkostninger, indtægter og jeres værditilbud. Disse elementer beskriver forskellige aspekter af jeres løsning, hvordan den leveres og til hvem. Metoden er oprindeligt udviklet af Strategyzer i den populære bog Business Model Generation.
Et Business Model Canvas bruges som udgangspunkt internt i projektgruppen. Det kan udfyldes af én person alene, men I får endnu mere ud af at bruge det sammen som projektgruppe. Metoden kan dog også indgå i en workshop som en øvelse for brugere, hvis I gerne vil have deres input til en konkret løsning eller idé. Metoden kan både bruges tidligt i et projekt til at vurdere idéer eller senere til at gennemgå mere færdige løsninger.
Download materiale
Hvordan
Hvornår
I kan udfylde et Business Model Canvas flere steder i jeres projekt.
I vurderingen af tidlige idéer fra idéudviklingsfasen kan et BMC åbne op for dialog omkring sider af idéen, der ikke var taget højde for og give inputs til videreudvikling. En mere færdig idé i konceptudviklings- eller realiseringsfasen kan forfines ved at lave et BMC, fordi det hjælper jer til at sikre, at løsningens realiserbarhed er gennemtænkt. Derudover kan metoden være udgangspunkt for at lægge en implementeringsplan og mobilisere de rette ressourcer.
I kan evt. lade jer facilitere igennem udfyldningen af en forretningsmodel ved hjælp af “Forretningsmodelspillet", som I kan downloade øverst på denne side. Spillet guider jer gennem forretningsmodellens 9 elementer og indeholder inspirationsspørgsmål, der hjælper jer med at videreudvikle jeres idé.