Deltagerobservation
I kan bruge deltagerobservation til at belyse brugeres adfærd og forstå usagte sociale og kulturelle værdier og normer. Dette kan give dybdegående indblik i brugernes behov, brugeres forhold til jeres problemfelt, eller hvordan produkter, services, arbejdsgange osv. anvendes af brugerne.
Deltagerobservation foretages af én eller flere i jeres projektgruppe. Oftest foregår det ved at man som observatør er fysisk til stede blandt brugerne. Afhængigt af formålet kan observatøren interagere aktivt med brugerne eller blot observere i stilhed.
Der findes mange måder at lave deltagerobservation på, og I kan se et overblik over de forskellige typer af deltagerobservation længere nede på siden her.
Fra 1+ time til flere dage eller gange, afhængigt af formål
Udforskning
Computer/notesbog, lydoptager, kamera
Hvordan
Hvornår
Deltagerobservation kan bruges med forskellige formål og dermed på flere tidspunkter i en projektproces. I starten af projektet kan metoden give jer rig viden om og god forståelse af brugere og interessenter. Senere kan deltagerobservationen anvendes til test af prototyper og prøvehandlinger eller som et led i en evaluering af en service og dens effekt.
Metoden giver mange data selv over kort tid og er især velegnet til at sammenligne, hvad brugergruppen siger de gør (interviews) og hvad de faktisk gør (deltagerobservation).
OBS! Vær opmærksom på at jeres tilstedeværelse kan påvirke konteksten I observerer, hvilket er værd at indtænke både i designet af jeres deltagerobservation samt i analysen af de data, der kommer ud af den.
Eksempel
Aarhus Kommune vil gerne undersøge potentialet i at bruge Google Glasses i forskellige arbejdssammenhænge. Feltarbejderen indleder med at lave observationer af arbejdsgange på et plejehjem, et bibliotek og i varmeforsyningen. Observationer og interviews leder efterfølgende til indsigter om, hvilke arbejdsgange der kan være potentiale i at arbejde videre med.