Voxpop
Du kender voxpops fra ugeblade og aviser: En rundspørge, hvor en masse forskellige mennesker svarer på de samme, få spørgsmål. Det er altså en metode til at få et hurtigt og overordnet indblik i jeres brugeres holdning til et eller to spørgsmål. I kan med fordel lave jeres voxpop i den kontekst, I gerne vil vide noget om.
Dette er et godt udgangspunkt for udforskning af jeres målgruppe, idet I på kort tid får indsigt i folks holdninger, erfaringer og idéer i forhold til et afgrænset emne. Antallet af respondenter vil være lavere, mere tilfældige og dermed mindre repræsentative end ved en videnskabelig spørgeskemaundersøgelse eller ved kvalitative interviews. Til gengæld kan man uddybe og forklare spørgsmålene, hvis de misforstås, hvilket sikrer god datakvalitet. På trods af dette er vigtigt, at I ikke tager voxpop-svarene som de endelige svar på jeres problemforståelse, men ser dem som et solidt skridt på vejen.
Det vil altid være jer fra projektgruppen, der gennemfører en voxpop. Hvem I interviewer, afhænger af formålet med undersøgelse. På denne side kan I læse mere om, hvordan I arbejder med metoden.
1-2 timer
Udforskning
Notesblok og blyant, evt. smartphone hvis I vil lydoptage svarene
Hvordan
Hvornår
En voxpop udvider jeres forståelse af problemfeltet, og hvilke erfaringer jeres målgruppe har med det. Derfor er metoden især anvendelig i udforskningsfasen, da den åbner problemet op og giver mulighed for videre udforskning.
Eksempel
En kommune ønsker at vide mere om de studerendes kulturforbrug. En interviewer stiller sig derfor op i Aarhus Universitetspark og stiller de forbigående studerende spørgsmål såsom: Hvor ofte bruger du et kulturudbud/en kulturinstitution i Aarhus? Hvilke 3 kulturudbud bruger du oftest i Aarhus?