Workshop
En workshop er en struktureret og faciliteret proces med en bestemt tematik eller formål - måske skal I udvikle prototyper, skabe indsigter eller have feedback. I vil som projektgruppe stå for workshoppen, og hvem der skal deltage afhænger af jeres formål med workshoppen. Det kunne være potentielle brugere, vigtige aktører, eksperter - eller flere typer af deltagere på én gang.
Som grundprincip har en workshop fokus på, at noget skal udvikles eller skabes i fællesskab. Der skabes således et rum for kreativitet og tværfaglighed, uanset om workshoppen afholdes fysisk eller online. Dette gøres ved at få deltagerne til at udføre forskellige øvelser og metoder. Hvilke metoder afhænger igen af formålet med workshoppen. I kan altid finde inspiration i CFIA's metodebibliotek.
Det er vigtigt at have omtanke for, at alle, der inviteres, vil opleve deres tilstedeværelse som værdifuld. Derfor skal I være omhyggelige, når I udvælger hvilke deltagere, I vil invitere.
Workshoppen kan afholdes i alle faser af et projekt. Du kan blive klogere på, hvordan I skal gribe metoden an på siden her.
En halv til en hel dag
Idéudvikling
Drejebog, skabeloner, navneskilte, tuscher, andet materiale afhængig af formålet
Hvordan
Hvornår
Da workshops kan have mange formål og bruges til at samle mange forskellige interessenter, kan metoden anvendes i alle projektfaser. I kan bruge workshops til både at åbne, ordne og/eller lukke jeres proces, afhængig af hvilke øvelser, metoder og data I vælger at arbejde med under workshoppen.
Eksempel
En større innovationsindsats skal igangsættes, og ønsket er at kvalificere indsatsen ved at udfolde og formulere relevante udfordringer og innovationsspørgsmål. Derfor inviteres en bred vifte af interessenter til en workshop over to dage. Her bliver deltagerne faciliteret igennem en proces, der starter som en udfoldelse af udfordringen og går over i en brainstorm af løsninger og ender ud i grafiske udformninger af løsningskoncepter.