Prototyper
En prototype er en materialisering af en idé, som bruges til at teste, evaluere og videreudvikle. Den kan også anvendes som metode til idébeskrivelse.
Prototyper kan variere i detaljeringsgraden og dermed hvor realistiske eller færdige, de virker. Jo tidligere i projektprocessen I er, jo enklere bør prototyperne være, fordi de stadig skal opleves som åbne overfor større forandringer og tilpasninger (low fidelity). Den slags prototyper kaldes mock-ups. Jo tættere på realiseringsfasen I kommer, jo højere skal detaljeringsgraden være (high fidelity), fordi man på dette stadie i højere grad skal kunne teste prototypens konkrete funktion, brug og effekt.
Hvem I introducerer jeres prototype eller mock-up for afhænger af, hvad jeres formål med prototypen er. I kan gøre det internt i projektgruppen for at dele idéer og skabe fælles fodslag, eller I kan samle potentielle fremtidige brugere eller andre interessenter til en workshop for at teste og give feedback på prototypen.
Afhænger af formålet, kan laves på 10 min., 1 time eller over flere dage
Konceptudvikling
Afhænger af formål, kan være specifikt relevant for prototypen eller hvad I har umiddelbart tilgængeligt, den kan også være elektronisk
Hvordan
Hvornår
Alt efter intention og detaljeringsgrad kan prototyper anvendes forskellige steder i jeres projektproces. En mock-up kan anvendes allerede i idégenereringsfasen samt tidligt i konceptudviklingsfasen, fordi den her kan give et umiddelbart indtryk af idéerne. Mock-ups illustrerer essensen af jeres idé, og kan derfor blot være en tegning eller en genstand lavet af de materialer, I har liggende på kontoret.
Når I bevæger jer længere ind i konceptudviklingsfasen og den egentlige realisering af jeres løsning, skal prototypen være mere færdig. Her handler det om, at dem, I præsenterer prototypen for, oplever den som en mere endelig version eller en troværdig løsning. Intentionen er her er at få afprøvet, hvordan jeres koncept fungerer i brug.
Eksempel
En prototype af et produkt kan være en informationsstander, hvor interaktionsdelen er mere eller mindre funktionsdygtig. Her kan opgaven være at registrere, hvorvidt brugerne finder systemet intuitivt. En prototype af en service kan være en Servicekortlægning hvor forskellige dele af den nye service testes gennem prøvehandlinger. Dette kunne være at man i en kort periode prøver at have én time om ugen, hvor der kommer en ernæringsekspert ud til en daginstitution, hvor der er problemer med børnenes kostvaner.