Prøvehandlinger
Denne metode bruges, når I vil have hurtig og praksisnær erfaring med en ny arbejdsgang eller -tilgang. Metoden kan teste mindre forandringstiltag på systematisk og eksperimenterende vis for at afklare, om en mulig løsning skaber værdi, før I endeligt fastsætter jer på en løsning. Dette er især nyttigt, når der ikke er ressourcer, økonomi, tid eller arbejdskraft til større innovationstiltag.
Prøvehandlinger foregår som en del af den daglige drift og det er praktikerne selv, der skal udføre dem. Dermed kan I afprøve både små og store idéer, uden at det koster en masse ressourcer eller tager fokus fra deres daglige arbejde.
Selve prøvehandlingens indhold udformes af jer i projektgruppen, men da prøvehandlinger ofte bryder med normer og eksisterende arbejdstilgange, er det vigtigt at engagere dem, den påvirker. Vurderingen af prøvehandlingens effekt bør også involvere jeres interessenter, så I ikke ser jer blind på egne antagelser om succesgraden.
Scroll ned og læs mere om, hvordan I kan bruge Prøvehandlinger i jeres projekt.
2-4 timer + løbende genbesøg
Implementering
Skabelon, papir og blyant eller PC
Download materiale
Hvordan
Hvornår
Når I bliver opmærksomme på et behov eller får en idé kan I formulere en prøvehandling og sætte den i gang. Oftest rulles prøvehandlinger ud i overgangen mellem konceptudviklingsfasen og realiseringsfase, idet behovene og idéerne skal være ret veldefinerede.
Eksempel
Det er en udfordring at få borgere til at sortere deres affald, når de er ude og bruge byen og dens faciliteter. For at undersøge, hvordan man kunne få flere borgere til at sortere deres affald rigtigt, igangsatte man en prøvehandling, hvor man testede forskellige typer af skraldespande og kommunikation. Her gav prøvehandlingen blandt andet den læring, at kommunikationen skal være let at afkode, ligesom at få store skraldespande kan fungere bedre, fordi spandene ikke bliver overfyldte.
Vil du lære mere om CFIA's arbejde med prøvehandlinger for bedre affaldssortering i Aarhus Kommune, kan du læse casen her.