Yard sale
Overordnet er dette en mindmapping-metode, der organiserer og mønstrer jeres data ved at gruppere og tematisere dem. Det handler om at finde en måde, I kan kan præsentere jeres indsamlede data på, så I kan fremvise den til andre interessenter for at få deres perspektiv og input.
I kan bruge Yard sale, når I har behov for at danne jer et overblik over indsamlet data og skabe indledende idéer til potentielle mulighedsrum. Fordelen ved denne metode er, at I både internt i projektgruppen får behandlet jeres data, men I får samtidig beriget arbejdet med andre interessenters perspektiv.
Al forberedelse, analyse og visualisering af indsamlet data foretages af projektgruppen. Til selve Yard sale-afviklingen er det dog vigtigt, at I inviterer relevante interessenter. Det kan være kollegaer, men I kan med fordel også foretage en aktørkortlægning for at se, hvem der ellers kunne være gode at få inviteret.
Scroll ned og læs mere om, hvordan du kan bruge Yard sale-metoden i dit projekt.
3 timer + forberedelsestid
Idéudvikling
Jeres data, billeder, visualseringer osv., pap-/skillevægge, post-its, tuscher, plancher
Hvordan
Hvornår
Metoden har fokus på at behandle al den data, I har indsamlet i jeres udforskningsfase. Derfor er den særligt anvendelig i starten af idéudviklingsfasen, hvor den danner grundlag for at skabe indsigter og mulighedsrum.